Thursday, September 18, 2008

Bertemu Dengan Ayahanda-Mustafa Ali

Selesai: Mustafa bertemu Nik Aziz di Kota Bharu
18 September 2008 207 views One Comment


Oleh: Siasahdaily.com
KOTA BHARU, 18 Sept: “Selesai,” kata Pengarah Pilihan raya PAS, Datuk Mustafa Ali sebaik sahaja selesai pertemuan antara beliau dengan Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat pagi ini.

Setelah dilihat bertembung dalam akhbar rasmi parti mereka, Harakah, Mustafa bertemu dengan Nik Abdul Aziz di kediaman rasmi Menteri Besar Kelantan, JKR 10 jam 10 pagi ini.

Pertemuan itu berlangsung lebih satu jam dalam suasana yang sangat harmoni.
“Ia umpama pertemuan anak dan ayah,” kata Mustafa kepada wartawan.

Kedua-dua mereka dilihat bertembung apabila Harakah menyiarkan wawancara khas dengan Mustafa berkait dengan 16 September dan usaha menubuhkan kerajaan oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim.



Mustafa, dalam wawancaranya, tidak pro sangat dengan projek itu.

Nik Aziz tidak bersetuju dengan Mustafa lalu membuat satu kenyataan kepada Harakah selepas lidah rasmi PAS itu menyiarkan wawancara Mustafa itu.





Harakah telah menyiarkan pula kenyataan Nik Aziz itu dan dijadikan berita utama muka belakang.

Tidak cukup dengan kenyataan itu, Nik Aziz telah sekali lagi mengkritik Mustafa dalam ceramahnya di Markas Tarbiyah PAS di Taman Melewar beberapa hari lepas.





Sesetengah pihak mendakwa Harakah menyekat kenyataan Nik Aziz seolah-olah tidak menyiarkannya dengan menuduh Harakah mengISAkan kenyataan itu.

Padahal apa yang dilakukan Harakah adalah menyiarkan kenyataan itu dengan mengambil fakta penting kenyataan itu dan dibuat dalam bentuk berita.

4 comments:

  1. alhamdulillah....

    Dan rendahkan lah bahu mu terhadap orang Mukmin

    ReplyDelete
  2. Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya yang lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? (Jika demikian keadaan mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh itu, patuhilah larangan-larangan yang tersebut) dan bertakwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah Penerima taubat, lagi Maha mengasihani.
    ( سورة الحجرات , Al-Hujraat, Chapter #49, Verse #12)

    ReplyDelete
  3. Tikaman Anwar

    Tentu berlain dengan mereka yang tidak mengenali Anwar dan baru mengenalinya seharian dua ini, tidak merasai betapa sakitnya tikaman Anwar terhadap Pas sebelum ini. Mungkin kesan dan sejarah itu menyebabkan mereka berhati-hati untuk menerima Anwar. Mungkin dalam hal ini bagaimana peritnya Nik Aziz terhadap Umno yang menendang Pas keluar BN mungkin begitulah juga peritnya kelompak ini kepada Anwar.

    Apa yang berlaku ini walaupun melibatkan Anwar, penasihat PK itu tidak boleh disalahkan. Beliau tidak berdosa dalam hal ini. Anwar tidak memangil dan meminta secara rasmi agar menyokongnya. Pihak yang menyokongnya mahu menumpang tuah dan auranya. Mereka mengira Anwar boleh melakukan sesuatu termasuk meruntuhkan kerajaan BN yang menjadi harapan bersama.

    Dalam menangani kemelut ini pada hemat saya Pas kurang berhati-hati dan tidak ceramat. Sepatutnya Pas selesai dengan cara baik dan tidak membuka ruang perbezaan dan konflit antara satu sama lain dengan lebih luas. Perselisihan itu berlaku menampakkan keretakan dalam Pas. Kematangan Pas selama 52 tahun juga boleh dipertikaikan.

    Misalnya teguran Nik Abdul Aziz Nik Mat ke atas Mustafa Ali yang meluahkan pandanganya tidak percaya kepada projek itu tidak bijaksana. Nik Aziz sebagai Mursyidul Am tidak sepatut membuat teguran terbuka begitu dengan mengedarkan kenyataan akhbar mengkritik Mustafa Ali ke dalam blog dan internet.

    Tindakan itu tidak fatanah dan bertentang dengan ciri kepimpinan para sahabat yang menjadi idola dan teladan pemimpin Pas. Nik Aziz agak emosional dalam melayani kerenah Mustafa Ali itu. Nik Aziz patut lebih menjaga kedudukannya sebagai Mursyidul Am di mana jawatan tertinggi dalam hirerki Pas daripada turut menjadi broker atau proksi kepada puak yang menyokong Anwar dan sanggup singsing jubah turun padang.

    Dalam perhatian saya mengenai isu sokongan kepada Anwar ini Nik Aziz menggunakan sepenuhnya baju dan jubahnya sebagai Mursyidul Am Pas untuk menyokong bekas TPM itu. Pandangan Majlis Syura pun dilanggarnya! Perangai ini sungguh aneh. Beliau seakan lebihkan kepada Anwar daripada menjaga perasaan dan kepentingan pemimpin Pas sendiri. Nik Aziz harus sedar dan jangan mudah nyanyuk bahawa Pas itu adalah hak jemaah dan bukan kepunyaannya. Sehebat mana ilmunya dan sebesar mana pengaruhnya ia tetap dipayungi oleh Pas.

    Dalam apa juga keadaan dan berdepan dengan krisis dan perbalahan beliau tidak wajar berpihak dan patut berada di tengah. Jawatan Mursyidul Am itu sendiri adalah sebagai penasihat dan pemberi kata putus. Ia tidak boleh digunakan sewenang-wenangnya apa lagi mengikut sentimen dan apa lagi kalau sanggup bercakap dengan menggunakan air liur orang lain.

    Kini tidak ada siapa lagi yang boleh menjadi orang tengah dan penasihat yang adil dan dihormati dalam Pas apabila Mursyidul Am Pas sendiri boleh dipertikaikan keadilan dan tanggungjawabnya. Perkembangan ini agak malang bagi Pas. Dalam Umno dituduh berkecamuk, Pas juga nampaknya terikut sama bercelaru dengan bergaduh dan singgung menyinggung sesama sendiri sampai terselak barang dalam kain. Barangkali sudah begitu takdir Allah!

    http://msomelayu.blogspot.com/

    ReplyDelete
  4. Projek 916 gagal, imej Umno/BN kian pulih, Pas jadi mangsa


    PADA hemat saya, gunalah apa taktik, teknik dan fatwa sekali pun, setelah mimpi projek 916 gagal direalisasikan, maka kepercayaan, apatah lagi keyakinan umum terhadap apa-apa juga yang dicakap dan dipelankan tentang pertukaran kerajaan, juga tentang dakwaan betapa pelahap dan kemaruknya rakyat negara ini mahukan Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) Datuk Seri Anwar Ibrahim menjadi Perdana Menteri, tidak lagi akan ditelan bulat-bulat.
    Kalau sebelum 16 September, di mana-mana pun ramai yang berani dan megah bercakap tentang pertukaran kerajaan dan perdana menteri, sekarang sudah tidak ramai yang pelahap bercakap mengenainya kerana kalau masih bercakap mengenainya, ianya akan menjadi bahan ketawa orang yang mendengarnya.
    Mahu tidak mahu dengan sendiri Anwar akan mengalami kemerosotan penyokong dan pensimpati yang kronik, malah kini sudah mula ada suara-suara yang berkata kalau Anwar pemimpin yang benar-benar berkualiti, masakan Dr Mahathir yang mendidiknya dalam bidang politik dan kepimpinan negara boleh tergamak 'nyahkan' beliau dari kepimpinan kerajaan dan parti, malah dipecat dari Umno.
    Dengan kata lain, kerana terlalu 'over' dengan pelan projek 916 dan boleh pula membuat janji dan jaminan sehinggakan seakan tidak ada kuasa lain lagi yang boleh merealisasikannya menjadi realiti, peluang Anwar untuk bangkit akan menjadi sama sukarnya dengan Tengku Razaleigh Hamzah untuk bangkit dari luar Umno mahu pun selepas rujuk semula kepada Umno walaupun usaha itu dilakukan jauh lebih awal dari Anwar.
    Apa yang Anwar sedang lakukan, yang sedang dimimpi dan diangan-angankan sebenarnya sama sahaja dengan apa yang pernah dilakukan, dimimpi dan diangan-angkan oleh Tengku Razaleigh Hamzah. Acuannya sama, bertitik tolak dari rasa diri hebat dan cukup berpengaruh yang mana kehebatan dan pengaruhnya dirasakan tidak boleh ditandingi oleh orang lain.
    Kegagalan projek 916 dan ketengangan yang ditnjukkan oleh Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dan anggota kabinetnya menjadikan rakyat juga boleh bertanya apa dosa Datuk Seri Abdullah sehingga bukan sahaja beliau cuba mahu dipaksa turun dari kerusi Perdana Menteri tetapi kerajaan Umno/BN juga kena ditukar dengan kerajaan PR sebagai yang diusahakan dengan gigih lagi ketagih oleh Anwar dan mangkuk-mangkuk hayungnya.
    Apakah dengan tidak mendapat majoriti 2/3 itu menjadi dosa besar kepada Datuk Seri Abdullah, sekaligus membuktikan itulah tandanya kerajaan Umno/BN ditolak oleh majoriti rakyat? Apakah semua kerajaan yang mengamalkan demokrasi di dunia ini memerintah dengan majoriti 2/3 belaka dan hanya Malaysia dibawah terajuan Datuk Seri Abdullah sahaja kerajaan yang memerintah dengan simple mojoriti?
    Kalau majoriti rakyat melihat Umno/BN sudah tidak layak lagi membentuk kerajaan, kenapa pula ia masih boleh menang lebih banyak kerusi?. Kenapa tidak PR sahaja yang lebih banyak dapat kerusi?. Ini yang kena ditanya pada diri sendiri, direnung dan difikir secara profesional dan rasional oleh kalangan ang mahukan pertukaran kerajaan.
    Andainya wakil-wakil rakyat Umno/BN benar-benar lompat parti menyertai PR bagi tujuan pertukaran kerajaan sebagaimana yang Anwar dakwa, apakah rakyat selaku pengundi yang memberikan mereka undi dan mandat merelakannya? Bukannya ianya bersifat mencabul dan memusnahkan amanah dan kepercayaan pengundi, malah amalan demokrasi itu sendiri dicabuli.
    Oleh itu pada hemat saya, pembuat pelan pertukaran kerajaan tidak lebih dari hanya berangan-angan dan mereka yang menyokong dan bersekongkol dengannya juga bermakna menyokong dan bersekongkol dengan angan-angan yang tidak mungkin jadi kenyataan.
    Yang jelas, kegagalan rojek 916 menjadikan imej Umno/BN serta kedudukan Datuk Seri Abdullah kembali pulih dan mantap, sekaligus menjadi pengundikan mula membuka mata tentang bahana apabila mereka cuba mengalih rasa dalam berpolitik pada pilihanraya umum ke-12 dengan memberi sedikit kemenangan yang akan mewah kepada pakatan pembangkan. Belum apa-apa sudah ada tokoh yang terlalu menampakkan sangat betapa gilanya, betapa kemaruk dan pelahapnya kepada kuasa.
    Projek 916 yang gagal juga memberi peluang kepada rakyat negara ini melihat tembelang dan menilai kualiti sebenar para pemimpin parti-parti pembangkang, termasuk tokoh-tokoh Pas yang sebelumnya dilihat suci dengan imej alimnya yang pasti diluar jangka sebilangan pendukung dengan penyokong parti itu, tokoh pimpinan Pas boleh ikut sama berangan-angan dan sekali gus boleh ikut sama berbohong kepada rakyat jelata.
    Kegagalan projek 916 turut menjadikan rakyat terbanyak secara lebih profesional dan rasional dapat mengenal dan membezakan antara intan dengan kaca dalam berpolitik menyebabkan yang ketara Pas menjadi mangsanya a.
    Ini terbukti pabila pimpinan parti itu kini terdedah kepada pertelagahan antara puak dalam Pas yang berjaya diperalatkan oleh Anwar dengan puak yang menolak mimpi, angan-angan dan pembohongan Anwar yang pastinya pertelagahan yang telah, sedang dan akan terus berlaku tidak mudah untuk dipulihkan.

    http://melikapakjangak.blogspot.com/

    ReplyDelete