Wednesday, July 9, 2008

Bermubahalah atau bersumpah dengan Al Quran: Apa kata tokoh agama?

09-07-2008 02:47:25 PM mSTAR Online - mstar.com.my
INSIDEN cabar mencabar agar bersumpah atau bermubahalah membabitkan isu dakwaan liwat ke atas Datuk Seri Anwar Ibrahim yang didakwa meliwat bekas pembantu peribadinya, Mohd. Saiful Bukhari Azlan, kian hangat diperdebatkan.

Ini adalah kali kedua Anwar menghadapi isu dakwaan meliwat. Kali pertama ialah pada tahun 1998.

Adakah Islam membolehkan umat Islam bersumpah? Dalam keadaan manakah, kaedah bersumpah ini dibolehkan? Bagaimana pula kaedah bersumpah dengan menjunjung al Quran, adakah ini dianjurkan? Atau adakah ini sebahagian dari tradisi orang Melayu yang masih kuat dipegang hingga ke hari ini.

Tidak pernah lagi terjumpa satu ayat pun yang mengatakan kita dibolehkan bersumpah dengan menjunjung Al-Quran untuk membuktikan kebenaran.

Beberapa ulamak dan tokoh agama bercanggah pendapat apabila diajukan tentang al-Quran dijadikan sebagai alat untuk membuktikan seseorang itu berada di pihak benar atau tidak.

Bolehkah penyelesaian pintas menyelesaikan sesuatu masalah fitnah dengan memaksa individu yang didakwa terbabit dengan melafazkan sumpah mubahalah atau sumpah laknat?

Pengerusi Majlis Fatwa Kebangsaan, Datuk Dr Abdul Shukor Husin:

Lafaz sumpah wajar dijadikan jalan terakhir selepas mereka yang saling tuduh-menuduh tidak dapat membuktikan kebenaran dakwaan itu melalui proses lain dalam mencari keadilan.

Dalam kes isu tuduhan liwat ke atas Datuk Seri Anwar Ibrahim misalnya, mana-mana pihak mesti berhati-hati dalam membuat keputusan untuk menggunakan al-Quran dan lafaz sumpah laknat ketika mahu menyelesaikan masalah berkenaan.

"Cuba usahakan cara lain dulu yang boleh mengait atau mengelakkan seseorang itu daripada tuduhan berkenaan. Biarlah proses perundangan menentukan kebenaran tuduhan ini melalui proses pencarian bukti, saksi dan sebagainya.

"Jika tuduhan itu berlanjutan, melarat dan tiada jalan keluar, barulah lafaz sumpah itu digunakan," katanya diminta mengulas kewajaran cadangan untuk bersumpah menjunjung al-Quran bagi membuktikan kebenaran masing-masing.

Mufti Selangor, Datuk Mohd Tamyes Abdul Wahid:

Islam tidak pernah mensyariatkan supaya orang yang terbabit dalam fitnah bersumpah dengan menjunjung al-Quran tetapi cukup hanya bersumpah dengan nama Allah SWT.

"Tidak wajar dan haram hukumnya untuk seseorang Islam menjadikan al-Quran sebagai alat untuk bersumpah kerana yang diharuskan agama ialah bersumpah dengan melafazkan nama Allah sebanyak tiga kali," katanya.

"Hanya Allah SWT yang berhak menggunakan nama makhluknya seperti al-Quran dan alat lain dalam mempertahankan kebenaran sesuatu perkara. Manusia pula disyariatkan bukan bersumpah dengan alat atau al-Quran sekalipun ketika mempertahankan diri mereka daripada fitnah atau penipuan tetapi cukup dengan menyebut tiga nama Allah, Wallahi, Wabillahi, Watallahi.

"Kalimah sumpah itu adalah yang termasyhur dan biasa disebut semua orang sama seperti lafaz sumpah yang digunakan ketika pemimpin politik mengangkat sumpah di Dewan Rakyat dan Dewan Undangan Negeri," katanya.

Mufti Johor, Datuk Noh Gadut:

Isu fitnah seperti dakwaan kes liwat yang sedang hangat diperkatakan ini wajar ditangani di mahkamah.

"Ia akan membabitkan lebih ramai pihak berwibawa dalam menentukan keputusan sama ada seseorang itu bersalah atau tidak," katanya.

Mufti Perlis, Dr Asri Zainul Abidin

Bersumpah dengan menjunjung Al Quran bukanlah kaedah Islam.

"Bukan itu yang dianjurkan oleh Islam. Nabi pun tidak pernah buat begitu. Bersumpah dengan menjunjung Quran adalah tradisi orang Melayu. Yang dianjurkan ialah bermubahalah atau bersumpah dengan berkata, "Jika benar saya yang melakukannya, laknatilah saya." Dan pihak yang satu lagipun perlu berkata sedemikian.

"Dan hendaklah bersumpah dengan Wallahi, Wabillahi, Watallahi - Saya tidak melakukannya," kata Dr Asri.

Menurut beliau, "Kedua-dua mereka, baik yang menuduh atau yang dituduh meliwat hendaklah bermubahalah. Inilah cara yang pernah Nabi buat dulu," jelasnya Dr Asri lagi.

Beliau turut menegur kesilapan fakta berhubung mubahalah yang dikaitkan sebagai kaedah "menjunjung al-Quran" sedangkan menurutnya dalam mubahalah, setiap orang akan memohon kelaknatan Allah ke atas dirinya jika berada di pihak yang salah.

Mufti Perlis itu percaya mubahalah yang tidak memerlukan wang atau modal akan menghapuskan prasangka dan hukumannya adalah adil.

Dalam mubahalah, seseorang yang dikaitkan perlu menyebut "Ya Allah! Jika aku lakukan apa yang dituduh ke atasku, maka laknatilah aku" manakala satu pihak lagi perlu menyebut " Ya Allah! Jika dia tidak lakukan apa yang aku tuduh itu, maka laknatilah aku."

"Serahkan pada Allah kerana ini urusan Allah," kata Asri.

Menteri Besar Kelantan, Nik Aziz Nik Mat

Beliau menyokong cadangan bermubahalah cuma cara bersumpah yang dianjurkan ialah bermubahalah sambil menjunjung Al Quran.

"Bermubahalah atau bersumpah dengan menjunjung al-Quran adalah cara untuk menentukan kebenaran dan juga sesuatu yang dituntut dalam Islam.

"Tapi kalau ada prosedur lain, lakukan dahulu yang lain itu, pihak mahkamah tentu tahu apa yang sepatutnya," katanya.

Mursyidul Am PAS itu berkata melalui cara demikian, Allah SWT boleh melaknatkan mana-mana pihak yang bersalah.

"Bersumpah atau bermubahalah merupakan langkah paling akhir yang perlu dibuat selepas proses perundangan dijalankan.

"Tapi biarlah pihak mahkamah siasat dulu. Bersumpah adalah langkah yang terakhir," kata Tok Guru itu.

Mufti Perak, Datuk Seri Dr. Harussani Zakaria

Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak perlu bersumpah kerana ia tidak menepati undang-undang Islam.

"Namun Anwar perlu mengemukakan bukti di mahkamah sekiranya beliau tidak bersalah seperti yang didakwa oleh bekas pembantunya Mohd Saiful Bukhari Azlan," katanya.

Dr Harussani berkata yang menuduh kena mengemukakan empat orang saksi di mahkamah. Kalau tidak boleh dikenakan sebatan 80 kali.

Penasihat Agama Kepada Perdana Menteri, Tan Sri Abdul Hamid Othman

Perbuatan bermubahalah (sumpah laknat) adalah bercanggah dengan ajaran Islam terutama jika ia membabitkan unsur-unsur politik.

Beliau berkata, sumpah adalah suatu perkara yang tidak boleh dipermain-mainkan dan hanya perlu dilakukan ketika dalam mahkamah membabitkan peruntukan undang-undang atau kanun tertentu.

''Sumpah bukan boleh dibuat sewenang-wenangnya, jika yang bersumpah itu mahu menunjukkan bahawa kalau dia benar-benar bersalah maka akan turun azab daripada Tuhan.

''Tetapi bagaimana pula keadaannya jika orang yang bersumpah itu tidak dikenakan azab (di dunia), adakah itu menunjukkan dia benar-benar tidak bersalah.

''Sedangkan ajaran Islam hanya mempercayai bahawa azab Allah kepada umat-Nya akan dikenakan di akhirat dan bukannya di dunia," katanya.



Read More ..

Tuesday, July 8, 2008

Tanda Kekuasaan Allah pada Penciptaan Otak

Otak
memiliki tabiat yang dingin. Kemudian diperselisihkan mengenai hikmah
di balik itu. Sebagian orang mengatakan bahwa otak sengaja dibuat
dingin agar dapat mendinginkan panas yang ada dalam hati dan
mengembalikannya apabila terlewat kepada batasnya. Pendapat ini
dibantah oleh sebagian lainnya, mereka berkata : jika demikian halnya,
seharusnya otak tidak boleh diletakkan jauh dari hati, bahkan
seharusnya otak membungkus hati sebagaimana halnya paru-paru, atau
minimal dekat dengannya di dalam dada agar dapat menurunkan panasnya
hati.

Namun pernyataan ini dibantah lagi oleh
golongan yang pertama, mereka berkata : jauhnya otak dari hati tidaklah
meniadakan hikmah yang telah kami sebutkan tadi. Sebab, sekiranya otak
diletakkan dekat dengan hati, tentu kekuatan panas yang dikeluarkan
oleh hati akan mendominasi otak. Oleh karena itu, letak keduanya
sengaja dibuat berjauhan agar tidak saling merusak, dan keduanya bisa
saling menyelaraskan dengan tabiatnya masing-masing. Berbeda dengan
paru-paru yang memang dibuat khusus untuk mendinginkan hati bukan untuk
meredam panasnya hati.

Sementara itu, kelompok yang lainnya
memilih jalan tengah, mereka berkata : sebenarnya otak itu panas, akan
tetapi ia memiliki tabiat yang tenang. Di dalam otak ada pendingin
khusus. Sebab otak merupakan alat berpikir, dan alat berpikir ini butuh
tempat yang tenang, tentram, bersih dari kotoran dan najis, jauh dari
kebisingan dan hiruk-pikuk. Oleh sebab itu pula, kejituan berpikir,
mengingat dan menelurkan ide-ide yang benar hanya dapat diperoleh
dengan ketenangan badan, ketenangan tindakan dan sedikitnya kebisingan
dan kegaduhan. Tugas ini tidak mungkin dilakukan oleh hati. Sementara
otak sangat tepat untuk mengembannya.

Oleh sebab itu, ide-ide cemerlang biasanya
dapat ditemukan pada malam hari atau di tempat-tempat sepi. Dan ide itu
akan rusak saat api syahwat dan kemarahan membara atau pada saat
kesedihan yang sangat mendalam, keletihan karena aktifitas badan dan
pikiran yang berat.

Pembahasan ini tentu berkaitan dengan
pembahasan lain, yaitu pembahasan tentang apakah panca indera dan akal
bersumber dari hati dan otak? Sebagian orang mengatakan bahwa semua
aktifitas pusatnya adalah hati dan akan selau terkait dengannya. Antara
hati dan panca indera terdapat beberapa celah dan jalur. Setiap anggota
panca indera pasti memiliki hubungan langsung dengan hati, baik
dihubungkan dengan syaraf atau dengan yang lainnya. Urat syaraf ini
keluar berhilir dari hati dan bermuara kepada seluruh tubuh, termasuk
diantaranya panca indera tersebut.

Mereka berkata : apabila mata melihat
sesuatu maka ia akan mengirim pesan tersebut melalui urat syaraf ke
hati, sebab urat syaraf ini berhubungan langsung dengan hati. Demikian
pula halnya alat panca indera yang lainnya. Kemudian yang menjadi
pertanyaan, apa sebabnya setiap anggota tubuh yang memiliki karakter
yang berbeda harus dibantu dengan beberapa alat panca indera yang
beraneka ragam, sementara karakter panca indera itu sendiri berbeda?
Kekuatannya juga berbeda satu sama lainnya. Mereka memberi jawaban
bahwa seluruh urat syaraf yang berada di dalam badan pasti berhubungan
dengan hati, baik secara langsung maupun tidak langsung. Mereka
mengatakan bahwa dari hati tersebut dialirkan melalui urat syaraf dan
aliran darah kekuatan kepada mata untuk mempergunakan alat penglihatan,
kepada telinga untuk mendengar, kepada kulit untuk merasa dan kepada
setiap anggota tubuh lainnya, hati mengalirkan kekuatan untuk menjaga
setiap anggota tubuh tersebut. Hati merupakan unsur pembentuk anggota
tubuh, alat panca indera dan kekuatan. Oleh sebab itulah, menurut
pendapat yang benar hati merupakan anggota tubuh yang pertama kali
dibentuk. Tidak diragukan lagi, kekuatan berpikir bersumber dari hati.
Meskipun ada sekelompok orang yang berpendapat bahwa sumbernya adalah
akal yang ada di kepala, namun yang benar adalah sumber dan pusatnya
adalah di hati sementara cabangnya ada di kepala. Allah telah
mengisyaratkan hal tersebut dalam firman-Nya :


"Maka apakah mereka tidak berjalan di muka bumi, lalu mereka mempunyai hati yang dengannya mereka dapat memahami?" (al-Hajj : 46)

Dalam ayat lain Allah berfirman :



"Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat peringatan bagi orang-orang yang mempunyai hati." (Qaaf : 37)

Yang dimaksud hati di sini bukanlah gumpalan daging yang dimiliki oleh setiap hewan, mamun yang dimaksud adalah akal pikiran.

Kelompok lainnya berpendapat lain, mereka
mengatakan bahwa pusat alat panca indera adalah otak. Mereka
mengingkari adanya hubungan antara hati dengan mata, telinga dan hidung
melalui urat syaraf dan aliran darah. Mereka mengatakan bahwa pendapat
seperti itu merupakan kebohongan yang tidak sesuai dengan anatomi
manusia itu sendiri!

Yang benar adalah pendapat pertengahan
antara dua kelompok di atas, yaitu hati merupakan sumber kekuatan bagi
alat panca indera tersebut. Kekuatan ini adalah kekuatan maknawi yang
tidak butuh urat syaraf tertentu untuk membawanya kepada alat panca
indera tersebut. Karena kekuatan tersebut sampai kepada alat panca
indera dan anggota tubuh lainnya hanya bergantung kepada kesiapannya
menerima sinyal dari hati. Dan sinyal hati itu tidak akan dialirkan
melalui urat syaraf maupun aliran darah. Dengan demikian selesailah
segala kerancuan dalam permasalahan yang banyak dibicarakan dan
dipersoalkan ini. Wallahu a'lam bish shawab, hanya Allah-lah yang kuasa memberi taufik kepada kebenaran.

Kemudian, seandainya Anda melihat otak dan
meneliti komposisinya niscaya Anda akan menyaksikan suatu perkara yang
menakjubkan. Anda akan melihat suatu komposisi yang membuat akal
terheran. Otak dibungkus oleh selaput-selaput dan penutup yang saling
bertumpang tindih untuk menjaganya dari kegoncangan. Kemudian dibungkus
dengan tulang kepala seperti topi baja dan helm yang berfungsi untuk
menjaganya dari benturan, kejatuhan dan pukulan.

Pelindung tersebut akan menahannya seperti
halnya topi baja melindungi kepala dalam pertempuran. Kemudian tulang
tersebut dibungkus dengan kulit untuk melindungi tulang tersebut agar
tidak terkena gangguan. Kemudian kulit tersebut dihiasi dengan rambut
yang lebat untuk menjaganya dan menutupinya dari cuaca panas dan dingin
dan dari berbagai gangguan, dan juga berfungsi sebagai keindahan dan
perhiasan. Tanyakanlah kepada ahli ta'thil (para pengingkar sifat
Allah) [dan juga orang atheis dan sekuler, pen] : Siapakah yang
melindungi otak seperti ini? Dan siapakah yang telah menetapkannya?
Dalam ruangan ini (otak) tersimpan berbagai jenis manfaat, kekuatan dan
keajaiban lainnya. Kemudian ruangan ini ditutup dengan rapi dan dijaga
sedemikian sempurna. Allah telah menjaganya dengan baik dan
menjadikannya sebagai pusat pergerakan alat perasa dan panca indera.
Maha Suci Allah sebaik-baik pencipta.

Kemudian Ibnul Qayyim rahimahullah
melanjutkan lagi perkataannya : Tujuan membeberkan hal ini semua
hanyalah untuk mengingatkan tentang adanya hikmah pada penciptaan
manusia. Meski sebenarnya hikmah di balik itu terlalu besar untuk
diungkap oleh akal dan kata-kata.



(Keajaiban-keajaiban Makhluk dalam Pandangan al-Imam Ibnul Qayyim, Pustaka Darul Haq)

Diambil dari www.alsofwah.or.id
Read More ..