Wednesday, September 17, 2008

Ancaman dan Pengancam


17/09/2008 4:50pm

PUTRAJAYA 17 Sept. — Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi berkata ketua pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim kini sudah menjadi satu ancaman kepada ekonomi dan keselamatan negara.

Perdana Menteri berkata tindak tanduk Anwar selama ini bukan sahaja menjejaskan kestabilan politik tetapi juga kestabilan ekonomi.

“Ekoran tindak tanduk Anwar itu, terdapat pengurus dana yang membuat laporan kononnya Malaysia bukan tempat yang baik untuk membuat pelaburan kerana suasana politik negara yang tidak menentu,” katanya dalam sidang akhbar di pejabatnya di sini hari ini.

Ditanya mengenai tindakan yang bakal diambil oleh kerajaan terhadap Anwar ekoran ancaman tersebut, Abdullah berkata kerajaan akan melakukan apa yang perlu.

Abdullah berkata Anwar telah banyak membuat pembohongan mengenai kedudukan ekonomi negara termasuk kononnya tiada kemasukan pelaburan asing langsung (FDI), dan negara tidak mempunyai daya saing. - BERNAMA.

Sementara Malaysiakini menyatakan Anwar sekali lagi berdepan dengan ISA


Anwar sekali lagi berdepan dengan ISA?
Sep 17, 08 4:28pm

Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi membuat para pemerhati tertanya-tanya sama ada Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim akan sekali lagi ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).

Bercakap dalam satu sidang akhbar di Putrajaya hari ini untuk mengumumkan rombakan kecil kabinet, perdana menteri membuat kenyataan yang membayangkan kemungkinannya.

pakatan rakyat 916 gathering kelana jaya 150908 anwar.jpgAntara lain, Abdullah menyifatkan ketua pembangkang itu sebagai "satu ancaman kepada ekonomi negara, bahkan kemungkinan keselamatan".

Ini sudah cukup untuk memberi alasan kepada pihak pihak kuasa untuk menggunakan ISA terhadap Anwar dan membolehkan beliau ditahan tanpa bicara.

Sementara itu, Bernama memetik perdana menteri berkata tindak tanduk Anwar selama ini bukan sahaja menjejaskan kestabilan politik tetapi juga kestabilan ekonomi.

"Ekoran tindak tanduk Anwar itu, terdapat pengurus dana yang membuat laporan kononnya Malaysia bukan tempat yang baik untuk membuat pelaburan kerana suasana politik negara yang tidak menentu," katanya.

Ditanya mengenai tindakan yang bakal diambil oleh kerajaan terhadap Anwar ekoran ancaman tersebut, Abdullah berkata, sebagai berkata kerajaan akan melakukan apa yang perlu.

Abdullah berkata Anwar telah banyak membuat pembohongan mengenai kedudukan ekonomi negara termasuk kononnya tiada kemasukan pelaburan asing langsung (FDI), dan negara tidak mempunyai daya saing.

Sebaliknya, Abdullah berkata, FDI sebenarnya masih mengalir ke dalam negara ini, malah Malaysia merupakan antara negara yang diminati oleh pelabur.

Timbalan Perdana Datuk Seri Najib Tun Razak yang juga Pengerusi Jawatankuasa Kabinet Mengenai Pelaburan, dan yang turut hadir pada sidang akhbar itu, mencelah dengan berkata kadar pelaburan tahun ini mungkin lebih tinggi dari tahun lalu.

Mengenai kedudukan daya saing negara pula, Abdullah berkata Malaysia mencatatkan kedudukan lebih baik dari tangga ke-23 kepada tangga ke-19 sekarang.

"Anwar mahu melingkupkan negara dan mengekploitasi kepercayaan orang dan memperlecehkan negara di luar negeri," kata Perdana Menteri.

Najib juga berkata permainan politik Anwar boleh memberi kesan kepada ekonomi negara.

Dan apabila ditanya apakah tindakan yang akan diambil terhadap Anwar, perdana menteri enggan menyatakannya, sambil berkata: "Saya tidak akan nyatakan apa rancangan yang saya ada."

Sekiranya Anwar ditahan di bawah ISA, ia bakal memberi kesan yang besar tetapi bukanlah sesuatu yang memeranjatkan kerana Anwar sendiri percaya beliau mungkin ditahan.

Usaha ambil alih kuasa

Sejak pilihanraya kecil 8 Mac lalu, Anwar telah menjadi duri terhadap Barisan Nasional dengan rancangannya untuk mengambilalih kuasa.

Anwar yang sudah dua kali ditahan di bawah ISA, mendakwa beliau mempunyai jumlah ahli parlimen dari BN yang cukup menyertai Pakatan untuk membolehkan beliau menubuhkan kerajaan baru dengan majoriti mudah.

Anwar gagal merealisasikan rancangan mengambilalih kuasa semalam (16 September) - tetapi sekali lagi menegaskan bahawa beliau mempunyai jumlah ahli parlimen yang cukup untuk menubuhkan kerajaan.

Beliau juga telah meminta untuk mengadakan pertemuan dengan Abdullah bagi membincangkan pelan peralihan kuasa dan menggesa perdana menteri tidak mengambil tindakan drastik, seperti mengisytiharkan darurat, untuk menghalang usahanya itu.

Abdullah, bagaimanapun, menolak mengadakan pertemuan dengan Anwar dan menyifatkan dakwaannya untuk mengambil alih kuasa itu sebagai satu pembohongan.

Anwar, yang kini berdepan dengan tuduhan liwat, pertamakali ditahan di bawah ISA pada 1974 berhubung protes pelajar dan ditahan selama 20 bulan.

Lebih dua dekad kemudiannya, beliau sekali ditahan di bawah ISA seepas melancarkan siri protes terhadap pemecatannya sebagai timbalan perdana menteri pada tahun 1998.

1 comment:

  1. Anwar adalah ancaman kepada PAS...

    Bukan saja Umno...

    baca ni...

    Selepas membaca blog antihusam ( http://antihusam.blogspot.com/ )

    penulis jadi terfikir dan termenung, betulkah wujud kumpulan Erdogan dalam PAS.? Adakah kumpulan ini akan bertindak sebagaimana Erdogan di turkey yang selalu mengkritik dasar pemerintahan AK Party.

    Kumpulan ini dikatakan timbul selepas isu muzakarah dan kesungguhan DSAI untuk menubuhkan kerajaan 16 september 2008 ini. Penulis tidak pasti sebab musabbab dikatakan wujud kumpulan ini.

    Kalau sebelum ini heboh diperkatakan berlaku pertembungan di antara ulama’ dan profesional dalam PAS. Alhamdulillah isu ini telah diselesaikan dalam muktamar PAS yang lepas. Kini timbul wujud kaum muda dan kaum tua dalam PAS. Kaum muda ini dikenali sebagai kumpulan Erdogan. betul atau tidak waalua’lam.

    Isu ini mula timbul, apabila ramai dari kalangan pimpinan muda PAS selalu mengeluarkan kenyataan peribadi secara terbuka sehingga kadang-kadang bercanggah dengan kenyataan Dato’ Seri Tuan Guru Presiden dan keputusan mesyuarat PAS Pusat. Pandangan peribadi yang bercanggah itu kadang kala memperlihatkan seakan-akan wujud perpecahan dalam parti.

    Isu ini telah diselesaikan selepas Tuan Guru Presiden mengeluarkan kenyataan sejurus selepas PRU12 dengan menyebut bahawa segala kenyataan rasmi PAS hanya dikeluarkan oleh Presiden sahaja. Arahan ini akan terus berjalan sehingga diberitahu kemudian. Hingga kini, arahan tersebut masih belum gugur. Jadi segala kenyataan rasmi hanya boleh dikira kalau ianya keluar dari Presiden PAS.

    Selepas datangnya isu muzakarah, seakan-akan kumpulan ini timbul kembali. Cuma yang timbul kepelikan di sini. Macam mana golongan veteran boleh bersetuju dengan muzakarah dalam keadaan mereka pernah di hambat keluar oleh UMNO pada tahun 1974. Sedangkan golongan yang dikatakan erdogan ini tidak bersetuju dengan muzakarah dalam masa yang sama tidak pernah mempunyai pengalaman bersama dengan UMNO. Adakah golongan penentang muzakarah tahu kisah sebenar di sebalik penghambatan PAS dalam BN.?

    Isu ini pada mulanya terdapat sedikit percanggahan antara Tuan Dato’ Seri Presiden dan Tuan Guru Dato’ Mursyidul Am. Presiden PAS telah bertindak bijak dengan tidak mengeluarkan kenyataan balas terhadap apa yang dilontarkan oleh Tuan Guru Mursyidul Am tentang Muzakarah ini. Sebaliknya Presiden telah mengadakan mesyuarakat syura di Kota Bharu untuk menjelaskan keputusan Majlis Syura yang telah dipersetujui pada 28 April 2008.

    Isu muzakarah telah selesai dengan begitu baik. Bahkan para perwakilan muktamar memahami kenapa Majlis Syura membenarkan perbincangan dengan UMNO berdasarkan kepada nas Al-Quran dan hadis Nabi SAW. Itulah kelebihan ahli PAS yang terus patuh kepada setiap arahan yang berdasarkan kepada Nas-nas Islam.

    Timbul pula isu 16 september. Kumpulan ini seakan-akan timbul lagi. Sehingga ramai mendakwa bahawa segelintir pimpinan dalam PAS seakan-akan memberi ketaatan kepada DSAI melebihi PAS. Ke mana sahaja DSAI pergi dan membuat kenyataan akhbar di situ pasti ada golongan yang dikatakan erdogan ini.

    InsyaAllah isu ini pasti selesai selepas 16 september ini. Penulis masih beranggapan kumpulan erdogan ini sekadar dakwaan semata-mata. Mereka juga Ikhlas dalam membangunkan parti. Cuma mungkin terdapat sedikit kesilapan dengan membelakangkan orang yang lebih berpengalaman dalam parti dan berpengalaman bersama dengan DSAI semenjak dari tahun 70’an lagi.

    Kalau benar wujud kumpulan ini, harap terbubar selepas 16 september ini. Kalau tidak PAS perlu memberi perhatian terhadap kewujudan ini kerana boleh merosakkan parti.

    Perwakilan PAS juga perlu sentiasa peka dengan perkembangan parti. Jangan benarkan setiap perpecahan yang berlaku. PAS bukan parti politik semata-mata yang bertindak untuk mendapat kuasa sahaja. Tetapi PAS ialah Parti Siyasah, Dakwah dan tarbiyyah.

    Segala tindak tanduk PAS berdasarkan kepada keuntungan kepada dakwah dan Islam. PAS rela kalah dan tersungkur kerana Islam.

    Teruskan Perjuangan

    www.attakiri.blogspot.com

    sumber - Tranungkite.net

    dari :

    http://anwaribrahimdotcom.blogspot.com/2008/09/benarkah-kumpulan-erdogan-anwar-wujud.html

    ReplyDelete