Monday, March 22, 2010

Presiden PAS Cadang Rukunegara Dipinda

Monday, 22 March 2010 22:54
Presiden PAS Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang mencadangkan supaya Rukun Negara dipinda selepas kalimah Allah semakin diterima pakai oleh penganut bukan Islam.

"Saya meminta kerajaan untuk mengubah Rukun Negara pertama daripada percaya kepada Tuhan kepada percaya kepada Allah.

"Kita menerima secara positif, apa yang ditunjukkan bukan Islam walaupun terdapat kekeliruan terhadap orang bukan Islam. Tanggungjawab kita ialah menerangkan kekeliruan yang timbul itu," katanya

Beliau berkata demikian ketika membahaskan usul menjunjung kasih titah ucapan Yang di-Pertuan Agong semasa merasmikan pembukaan penggal ketiga Parlimen ke-12 di Dewan Rakyat semalam 22 Mac.

Tegasnya, Al-Quran tidak menghalang penganut agama lain untuk menggunakan kalimah Allah.

Katanya adalah menjadi tanggungjawab umat Islam bagi memberi penjelasan kepada penganut bukan Islam tentang makna penggunaan kalimah Allah tanpa memaksa mereka memeluk Islam.

"Mereka (penganut bukan Islam) menyebut nama Allah tanpa mengganggu kita. Kenapa kita tidak menerima secara positif pengguna bukan Islam untuk menggunakan kalimah Allah," katanya.

Katanya di Sarawak misalnya, penganut bukan Islam sudah mengamalkan penggunaan kalimah Allah dan perkara itu tidak menjadi perbalahan orang Islam dan Kristian di negeri itu.

"Yang penting penjelasan. Kalau dah timbul salah faham maka dialog antara pemimpin agama boleh dibuat…Inilah peluang untuk kita berdakwah dan bukannya bergaduh," katanya dipetik agensi Bernama

Sementara itu, ketika ditemui pemberita di lobi Parlimen, Abdul Hadi berkata pada dasarnya pembangkang mengakui serta menyokong pelan pembentukan kerajaan oleh Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim pada 16 Sept 2008.

Beliau berkata perkara itu memang dalam pengetahuannya dan beliau bersama-sama dengan Anwar pada masa itu sedang berusaha menjayakan pelan itu.

"Ya, kami (Pas) memang menuju ke arah itu," katanya.

Abdul Hadi turut berkata pendedahan nama Anggota-anggota Parlimen yang ingin 'menyeberang' dalam pelan itu yang dibuat oleh Anggota Parlimen Bebas Bayan Baru Datuk Zahrain Mohamed Hashim adalah tidak tepat.
Buletin

"Tidak, senarai yang didedahkan oleh Zahrain itu tidak betul dan tidak tepat," katanya.

24 comments:

  1. salam knal
    mampir ya ke blog saya
    http://wahyu-amanullah.blogspot.com/

    ReplyDelete
  2. weight loss

    It is a nice article.This site has lots of advantage.I found many interesting things from this site.It helps me many away. So many many thanks for sharing this information.I absolutely agree with you and thank you for pointing out several relevant and important examples. Several blog contributors have written excellently on this topic.Thanks for these sharing.

    ReplyDelete
  3. harap dapat share kat Rakanblog juga.....


    p/s:

    8 SEBAB kenapa kita kena join RakanBlog....
    SEBAB KE 4- Rakanblog.com membuatkan para bloggers rileks......
    Lagi 7 SEBAB lagi boleh tanya kat uncle google..>>8 sebab kenapa kena join Rakan Blog

    ReplyDelete
  4. buat kamu yang berjiwa petualang..
    kuis dari Kementrian Kebudayaan dan Pariwisata,
    klik aja http://id.indonesia.travel/quiz/index.php?fuid=1057893800

    ReplyDelete
  5. This is great! I've been wanting to do these. I like this blog a lot. Thank you.

    Software problems? Check this out:
    Medisoft software
    Prefered software by most medical professionals

    ReplyDelete
  6. Enjoyed your post, it's very interesting. Nice to read something different as well!


    interview question answers

    ReplyDelete
  7. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  8. izin share ya :)

    Tidak PD dengan tubuh anda?? Mau bertambah tinggi 1 - 5 cm / minggu?? Ingin tambah sehat, kurus, atau gemuk?? Kami punya Solusinya !!
    Tiens adalah suplemen yang dibuat dari
    bahan - bahan alami tanpa efek samping
    dan digabung dengan teknologi modern dalam proses pembuatannya.
    Selain sebagai peninggi badan, penurun & penambah berat badan, Tiens juga mempunyai berbagai fungsi lain yang berguna bagi kesehatan kita.
    Ayo pesan segera untuk kesehatan anda
    CP: 089610000959
    http://ayotinggi.wordpress.com/
    http://www.facebook.com/ayo.tinggi/

    ReplyDelete
  9. Assalamualaikum.wr.wb. perkenalkan nama saya Ibu Anita Tki Malaysia, saat menulis ini saya teringat memory masa lalu.saya sangat tergugah hati melihat coretan hati yang bapak tulis. saya jadi teringat tentang masa-masa sulit dulu,karena iktiar dan usaha , seolah2 menjadi dendam bukan lagi motivasi, cuma satu tujuan saya pada saat bagaiman caranya untuk bangkit..singkat kata berbagai macam iktiar dan cara yang saya lalui, mengingat pada saat itu hutang saya 1,2m yang tidak sedikit, belum lagi bunga renternir yang bertambah. karena usaha, kesungguhan hati, akhirnya menemukan jalan /solusi . saya percaya ALLAH ITU TIDAK DIAM MAHA PENYAYANG , cobaan itu bukan lah ujian tapi hadiah yang tersilmut untuk kebahagiaan yang sebenar2nya. Sudah banyak para normal yg kami mintai angka togel dan uang gaib cuma Ki Witjaksno yg berhasil alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus. jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi Ki Witjaksno:0852_2223_1459. ingat kesempatan tidak akan datang untuk yang kedua kalinya KLIK-> BOCORAN TOTO 2D 3D 4D 5D 6D

    ReplyDelete