Sunday, November 30, 2008

Perangraya Kecil Kuala Terengganu






Pilihanraya Kecil Kuala Terengganu ?

Al-Fatihah kepada Ahli Parlimen Kuala Terengganu yang juga Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Razali Ismail yang meninggal dunia di Institut Aminuddin Baki, Genting Highland dekat sini kira-kira 6.30 petang tadi dan takziah kepada seluruh ahli keluarga beliau. Pastinya kepetahan suara beliau menjawab soalan-soalan ahli parlimen akan diingati.

Perkara itu disahkan oleh Ketua Pengarah Pelajaran Datuk Alimuddin Mohd Dom ketika dihubungi Bernama hari ini. Dalam Pilihan Raya Umum Malaysia 2008 beliau mengalahkan calon dari PAS, Hj Mohamad Sabu dan Maimun Yusuf (Bebas) dengan majoriti sebanyak 628 undi. Beliau memperolehi 32,562 undi berbanding lawannya memperolehi 31,934 undi dan calon Bebas hanya mendapat 685 undi
.

Pada Pilihan Raya Umum ke-12, 8 Mac lalu, terdapat 1,357 undi pos bagi Parlimen Kuala Terengganu dan 1,089 dikira sebagai undi manakala 157 ditolak. Daripada 1,089 kertas undi pos yang dikira, 999 undi memihak kepada calon BN. Jika kertas undi pos ini ditolak, ia akan memberi kesan kepada keputusan pilihan raya bagi Parlimen Kuala Terengganu.

Petisyen memohon semakan semula keputusan telah difailkan oleh PAS Terengganu di Mahkamah Tinggi April yang lalu. Analisis yang dibuat tanpa undi pos, kemenangan akan memihak kepada PAS dengan jentera pilihan raya PAS Kuala Terengganu menyifatkan kira-kira 900 undi pos antara punca kekalahan PAS lalu kerusi itu dimenangi Razali yang memperoleh 32,562 undi manakala Mohamad Sabu meraih 31,934 undi.

Suruhanjaya Pilihanraya akan membuat keputusan tidak berapa lagi, dan ramai beranggapan satu pilihanraya kecil akan diadakan pada hujung bulan Disember. Maka dimana peluang PAS dan Pakatan Rakyat untuk merampas kembali dan menambah kerusi parlimen akan terbuka luas dengan kemungkinan ayam sabung PAS Hj Mohamad Sabu akan bertanding semula.

4 comments:

  1. Mohammad Sabu calon terbaik. ALLAHu Akbar!!!

    ReplyDelete
  2. Kalau Obama menang dengan "Change". Tak salah kita mulakan dengan Hj. Mohd Sabu, kerana fikiran Melayu+Islam perlu diubah dari ASobiyah Kebangsaan yang sempit kpd Persaudaraan Islam Sejagat.

    Strategi untk menang dan mesej Fikrah Dakwah, keduanya penting. Tujuan Jamaah Islamiah menyertai PR bukan semata2 nak menang,tp yang lebih penting dapat mengubah pemikiran dan kesedaran dasar Ukhuwah dan Khilafah Islam.

    ReplyDelete
  3. calon perlu seorang yang berwibawa, STRATEGIS dan berpengalaman untuk pimpin kerajaan di peringkat pusat.
    hamba pilih cg pa.

    ABAL QOSIM

    ReplyDelete