Thursday, October 23, 2008

Haramkan polistirena – CAP


PULAU PINANG 24 Sept. – Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) menyeru agar kerajaan mengharamkan serta-merta penggunaan bahan kimia polistirena yang digunakan untuk membuat bekas makanan.

Presiden CAP, S. M. Mohamed Idris berkata, polistirena terdapat dalam dua bentuk iaitu pepejal dan cecair yang digunakan untuk membuat bekas makanan, cawan serta pinggan.

Polistirena juga, katanya, digunakan untuk membuat bekas plastik dan kertas bagi memastikan bekas makanan itu tahan lebih lama.

‘‘Kajian membuktikan bahawa polistirena merembes stirena iaitu sejenis bahan kimia dalam bekas makanan yang boleh menyebabkan kanser.

‘‘Stirena dikelaskan oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) sebagai bahan karsinogen Kumpulan 2B iaitu salah satu agen penyebab kanser kepada manusia.

‘‘Penghasilan polistirena ini membabitkan penggunaan benzena iaitu karsinogen manusia yang bersangkut paut dengan penyakit leukemia,” katanya pada sidang akhbar di sini hari ini.

Dalam hal ini, katanya, kerajaan harus memandang serius memandangkan bekas makanan yang mengandungi polistirena banyak digunakan oleh peniaga disebabkan harganya yang murah.

‘‘Polistirena biasanya dirujuk sebagai plastik No. 6 dan merupakan ketiga paling banyak digunakan malah penggunaannya di seluruh dunia mencecah jutaan tan setahun.


GEORGE TOWN - Kerajaan diminta bertegas mengharamkan penggunaan bekas makanan polistirena kerana ia mendedahkan pengguna kepada masalah kesihatan khususnya risiko kanser.

Selain itu, polistirena yang mengandungi bahan kimia stirena dan benzena boleh menjejaskan alam sekitar kerana ia didakwa sukar terurai, malah mungkin mengambil masa 500 tahun untuk dimusnahkan secara alam semulajadi.

Presiden Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP), S.M. Mohamed Idris berkata, bahan-bahan kimia daripada bekas itu boleh menyerap ke dalam makanan dan kemudian ke dalam tubuh manusia.

Katanya, Agensi Penyelidikan Kanser Antarabangsa (IARC), Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) mengkelaskan stirena sebagai bahan karsinogen kumpulan 2B iaitu agen penyebab kanser kepada manusia.

Ujarnya, stirena juga adalah mutagen yang boleh menyebabkan perubahan genetik yang berpotensi merosakkan sistem pembiakan dan berisiko kanser.

“Pendedahan kepada stirena walaupun sedikit boleh merendahkan bilangan sel darah merah selain kepada wanita boleh mengalami gangguan haid,” katanya pada sidang akhbar di sini semalam.
Persatuan Pengguna Pulau Pinang(CAP),

No.288,Jalan Macalister,10400 Pulau Pinang.

Tel No. 04-2293511
Fax No. 04-2298106
Persatuan Pengguna Terengganu(2 PTRG),

No.50D,Tingkat 1,Jalan Tok Lam,20100 K/Terengganu,Terengganu.

Tel No. 09-6220045
Fax No. 09-6220045

0 komentar:

Post a Comment